عضو خبرگان رهبري با تاكيد بر نقش بيبديل امام خميني در به ثمر رسيدن انقلاب گفت: اقدام امام سبب شد كه بخش عظيمي از ارزشهاي اسلامي كه در طول قرنها فراموش شده بود، احيا شود
به گزارش فارس، آيتالله محمدتقي مصباحيزدي چهارشنبه شب در آخرين جلسه از سلسله درسهاي اخلاقي در دفتر مقام معظم رهبري به تبيين شرايط صدر اسلام و رفتار مردم آن زمان پرداخت.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني در ادامه با تشريح بيانات حضرت زهرا (س) در جمع زنان مهاجر و انصار گفت: حضرت متوجه شد كه اين سخنان در مردم بيتاثير است بنابراين به عنوان آخرين روش به بيان عواقب دنيوي كارشان پرداخت.
وي ادامه داد: نخستين راهكار پيامبران در رسالتشان بشارت دادن و بيان آثار خوب دنيوي و اخروي پيروي از دين حق است، اما براي مومنيني كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند اما غافلند بيان عذابهاي اخروي ميتواند موثر باشد.
استاد اخلاق حوزه افزود: آخرين روش پيامبران در مواجهه با افراد ضعيفالايمان، ترساندن آنها از عواقب دنيوي كارشان است زيرا اين افراد از بلاهايي كه در اين دنيا ممكن است گريبانگيرشان شود بيشتر در هراسند.
عضو خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه حضرت زهرا(س) نيز از اين روش استفاده كرده است، بيان داشت: به همين سبب ايشان در پايان به زنان مهاجر و انصار وعده تسلط كساني را بر آنان ميدهد كه به هيچ كس رحم نخواهند كرد.
مصباحيزدي اظهار داشت: شواهد تاريخي نشان ميدهد اكثر مردم آن زمان بسيار زودباور بوده و به علت بصيرت نداشتن اطلاع درستي از كاري كه انجام ميدادهاند، نداشتهاند.
وي تاكيد كرد: حتي قضيه كربلا را همانند يكي از جنگهاي قبيلهاي صدر اسلام ميان دو طايفه ميدانستند و بيشتر به دنبال منفعت شخصي خود بودند هر چند تا حدي به اشتباه خود آگاه بودند.
استاد اخلاق حوزه رفتار برخي سياستمداران كنوني را شبيه عده قليلي دانست كه در آن زمان به كار خود واقف بودند و در ادامه تصريح كرد: مسئوليت تمام انحرافات بعدي متوجه اين افراد است.
وي گفت: تغيير مسير امامت توطئه بسيار خطرناكي بود كه تا قيامت داراي آثار سوء فراواني است و طراحان آن تا ابد در تبعات آن شريك هستند.
مصباحيزدي با بيان اينكه هر چند گناه مردم عادي به اندازه سردمداران اين توطئه نيست، ابراز داشت: مسئله به قدري روشن بود كه هر كسي با كمي تأمل منصفانه به آن پي ميبرد.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني اظهار داشت: زحماتي كه پيامبر اسلام براي تثبيت جانشيني علي (ع) در طول سالهاي رسالت كشيده بود و آخرين آن در غدير خم تنها 70 روز قبل از رحلتشان اتفاق افتاده، جايي براي انحراف باقي نميگذاشت.
وي گفت: حتي اگر مردم اهميت مسئله خلافت را درك نميكردند اما توصيههاي پيغمبر در مورد عصمت اهل بيت آن قدر دليل محكمي بود كه قابل انكار نباشد كما اينكه خلفاي بعدي در دوران خلافت خود براي حل مشكلات از اهل بيت ياري ميجستند.
مصباحيزدي در ادامه با اشاره به آيه تطهير تاكيد كرد: پيامبر هر روز به درب خانه حضرت زهرا ميرفت و اين آيه را خطاب به ساكنان آن قرائت ميفرمود و اين نشان ميدهد هر چند مردم در آن موقيعت آگاه به مسائل نبودند اما امكان تحقيق را داشتند.
استاد اخلاق حوزه با بيان اينكه مردم عادي نيز در اين انحرافات مقصرند، افزود: در روز قيامت عالم را به خاطر عمل نكردن به علم خويش و جاهل را به دليل ياد نگرفتن مسائل صحيح بازخواست ميكنند.
وي اظهار داشت: هم دلايل عقلي و هم دلايل نقلي بر تحقيق و يادگيري درست مسائل تاكيد دارند.
مصباحيزدي با بيان اينكه زنان مهمان حضرت اين بيانات را براي مردانشان نقل كردند، افزود: مردان مهاجر و انصار نمايندگاني براي عذرخواهي به نزد حضرت زهرا (س) فرستادند و گفتند اگر اين سخنان را قبل از اين بيان كرده بودي ما از شما حمايت ميكرديم ولي شكستن بيعت با خليفه وقت كار درستي نيست.
وي ادامه داد: حضرت عذر اين افراد را نپذيرفت و به ايشان فرمود چگونه است كه بيعت با علي در روز غدير را به راحتي از خود برداشتيد اما از شكستن بيعت با خليفه هراسانيد.
مصباحيزدي با تاكيد بر اينكه انحرافات اجتماعي ريشه در قضيه سقيفه دارد، افزود: اشتباهات فردي تك تك افراد نيز متاثر از اين جريان است زيرا فرصت بيان حقايق و معارف اسلام از اهل بيت (ع) گرفته شد.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني گفت: ممكن است افرادي اين سخنان ما را ناشي از تعصب شيعي بدانند و بگويند اين حرفها را ائمه اطهار نيز قبول ندارند، اما دلايل فراواني وجود دارد كه بيان جنايات اين افراد در بين ائمه (ع) جزو مسلمات بوده و در زيارات مختلفي به اشكال گوناگون بيان شده است.
مصباحيزدي در ادامه با اشاره به فرازهايي از زيارت «ائمة المومنين» خاطرنشان كرد: در اين زيارت به مسائل مختلفي اشاره شده كه شامل قضاياي تاريخ صدر اسلام و جناياتي است كه بر اهل بيت و ساير مسلمين روا داشته شده است.
استاد اخلاق حوزه گفت: در اين زيارت به افرادي اشاره ميشود كه به ظاهر مسلمان بودند اما دل در گرو كفر داشتند و بعد از رحلت پيغمبر از فرصت استفاده كرده و مردم را غافلگير كردند.
وي افزود: اين افراد از قبل منتظر چنين زماني بودند به همين دليل براي شكستن بيعت غدير شتاب كردند.
مصباحيزدي اظهار داشت: در اين زيارت افرادي كه به درب خانه زهرا (س) آمدند و آن گونه جسارت كردند عدهاي از اراذل و اوباشي معرفي شدهاند كه باقي مانده جنگ احزاب بودند و با اين كارها يعني بيحرمتي به دختر پيغمبر و بستن دست و پاي علي براي بيعت گرفتن از او به تعبير زيارت، جگر پيامبر را جريحهدار كردند.
وي با بيان اين پرسش كه آيا مردم آن زمان طبق اصول دموكراسي رفتار كردهاند، عنوان داشت: عدهاي معتقدند كه پيامبر در روز غدير تنها به توصيه در مورد شايستگي حضرت علي پرداخت نه اينكه او را به عنوان جانشين خود منصوب كند.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني خاطرنشان كرد: بيعت با خليفه وقت بيعتي بود كه شومي آن تمام اسلام را دربر گرفت و به تعبير اين زيارت جناياتي چون تبعيد و شكنجه ياران علي چون سلمان، ابوذر و عمار نتيجه اين بيعت است تا جايي كه با اشاره به داستان يوم الحرة، تسلط زنازادگان بر جان، مال و ناموس مردم را از آثار اين بيعت معرفي ميكند.
وي با بيان دنباله زيارت كه عنوان ميكند اي كاش پيامبر بود و ميديد كه با اهل بيت او چه ميكنند، اظهار داشت: عاملي كه آنها را وادار به چنين كارهايي ميكرد حسادت نسبت به ائمه به خاطر ايمانشان بود.
مصباحيزدي گفت: به طور كلي در اين زيارت به پنج قضيه زمان حضرت زهرا اشاره ميشود كه شامل فرصتطلبي اين گروه، نقض بيعت غدير، جسارت به اهل بيت پيامبر، ظلم به حضرت زهرا و اكراه علي (ع) براي بيعت با خليفه ميشود.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني افزود: زيارت ائمة المومنين به 10 جنايتي اشاره ميكند كه همه آنها نتيجه شكستن بيعت با علي و بيعت بعدي اين مردم است.
وي اظهار داشت: طرد سلمان و ابوذر و ساير ياران علي كه به اجماع مردم برترين امت پس از اهل بيت بودند، تسلط زنازادگان بر نواميس مردم، بدعتهاي بعدي، خراب كردن كعبه، هجوم به مدينه و هتك حرمت دختران و زنان مسلمين، شهادت حضرت علي، مسموميت امام حسن و شهادت امام حسين (ع) در كربلا و شهادت ساير ائمه، همگي به دليل همان بيعت شوم است.
مصباحيزدي در ادامه با اشاره به مسائل سياسي و اجتماعي حاضر تاكيد كرد: اگر در مسائل فردي دچار خطايي شويم جبران آن آسان است اما اگر گناهي موجب فساد اجتماعي شود آن گاه جبرانناپذير خواهد بود.
وي گفت: اگر كساني جرياني را به راه بيندازند كه موجب انحراف در جامعه شود هيچگاه راه برگشتي براي جبران خطاي خود نخواهند داشت.
استاد اخلاق حوزه افزود: جنايات معاويه و بني اميه در شهادت ياران خاص علي (ع) و ساير اعمال وحشيانه خلفاي بعدي به هيچ وجه قابل جبران نيست.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني محروم ساختن امت ميلياردي مسلمان از هدايت ائمه (ع) را در ادامه انحرافي دانست كه در صدر اسلام بنيان گذاشته شد و عنوان داشت: بنابراين نبايد در مسائل اجتماعي از نقش خود غافل شويم و موظف به سنجيدن آثار خوب و بد هرگونه عمل خود هستيم.
وي ادامه داد: امام خميني به تنهايي جرياني را به راه انداخت كه بخش عظيمي از مسائل اسلامي كه در طول قرنها به فراموشي سپرده شده بود مجددا احيا شد.
مصباحيزدي با بيان اين كه نيم قرن قبل سياستزدگي تهمتي بود كه به علما زده ميشد، اظهار داشت: امام خميني اين رويه را تغيير داد و سياست را امري لازم برشمرد تا جايي كه حفظ نظام را از اوجب واجبات و از نماز نيز مهمتر عنوان كرد.
وي حركتهاي اجتماعي اخير در كشورهاي اسلامي را نتيجه بيداري امام خميني دانست و افزود: امام در ثواب تمام اين انقلابات تا روز قيامت شريك است.
استاد اخلاق حوزه تاكيد كرد: عكس اين قضيه نيز ممكن است و كسي كه انحرافي را پايهريزي ميكند تا قيامت در گناه آن شريك خواهد بود.
مصباحيزدي خواستار توجه افراد به نقش خود در جامعه شد و اظهار داشت: اگر سنت حسنهاي را پايهگذاري كنيم تا قرنها از ثواب آن بهرهمند ميشويم اما به واسطه دنياطلبي ما ممكن است گروهي تا قيامت به گمراهي كشانده شوند يا از مواهب اخروي بازمانند كه گناه آن نيز به پاي ما نوشته ميشود.
نظرات شما عزیزان:
برچسب ها : آيتالله مصباح: پايهريز انحراف تا قيامت در گناه آن شريك است, ,